Програма гуртка "Читайлик"

Читайлик

     Гурток відвідують діти 5-6 річного віку. Заняття проводяться два рази на тижень у вигляді міні-занять.
      Слово - могутній інструмент, яким володіє людина. Педагог завжди стежить за змістом ігор, що ведуть діти. Тому, при розробці завдань, ігор і вправ, направлених на оволодіння дитиною словотворчою системою української мови і на формування правильного вживання слів, їх усвідомленого вибору, що визначається змістом вислову і умовою спілкування, педагог спирається на роботи учених, що займаються проблемами образної мови, словотворення, які вивчають значення вибору мовних засобів для довільної будови зв'язного вислову, які досліджують зв'язок між практичним оволодінням рідною мовою і елементарним усвідомленням явищ мовлення.
     Формування монологічного мовлення у дітей дошкільного віку багато в чому залежить від того, наскільки вони володіють словотворенням, граматичною будовою, нормами рідної  для них мови. Уміння знайти найадекватніші мовні перлини, тобто слова і словосполучення, розвивається одночасно з такими якостями, як точність, образність і правильність мови. Необхідність навчання роботі із словом як елементом мовлення, його звукової, смислової, граматичній сутності розглядається, як найважливіша умова формування зв'язного мовлення і розвитку словесної творчості дітей.
     Перед навчанням, спрямованим на формування у дітей уявлень про синоніми, антоніми, багатозначні слова, ролі суфіксів в смислових відтінках значень споріднених слів і точності вживання слів, необхідно знати, як дошкільники використовують в самостійному вислові різні частини мови, наскільки точно орієнтуються в смислових відтінках слів і т.д. 
      Вивчення нової букви відбувається шляхом презентації і «заселення»  нового мешканця  в казковому  будиночку «Алфавіт»

 Алфавіт 
     Аж тридцять три зорі
     Нам світять не вгорі –
На білім-білім полі
Збираєм їх поволі.
    Ці тридцять три зорі 
                                          У нашім букварі.               (Варвара Гринько)

1.     Практичне ознайомлення зі словом, реченням. Правильне інтонування різних типів речень (розповідні, питальні, окличні). Пауза у кінці речення. Бесіда за сюжетним малюнком «Наш дитячий садок».
2.     Закріплення уявлень про речення. Логічний наголос у реченні. Вправляння у виділенні голосом звертань, вставних і чужих слів. Слухання і розповідь казки. Уявлення про діалог.
3.  Розширення уявлень про слово та речення. Логічні вправи для розвитку умінь відповідати на питання хто це? що це? Розподіл предметів на групи. Правила поведінки в приміщенні, на занятті. Слухання та розігрування казки «Рукавичка». 
4.     Закріплення уявлень про речення, слово. Логічні вправи для розвитку вмінь відповідати на запитання що робить? Слова, що називають ознаки предметів. Поділ слів на склади. Поняття про наголос, наголошений склад.
5.  Розширення уявлення про складову будову слова. Практичне уявлення про немовні звуки та звуки  мовлення, основні мовленнєві органи. Звуковий аналіз слів. Голосні та приголосні звуки. Позначення цих звуків умовними знаками, розрізнення їх на слух.
6. Звуковий аналіз найпростіших за будовою слів. Моделювання звукової структури слів. Тверді та м’які приголосні звуки, умовне їх позначення.
7. Звук  [а], позначення його буквами Аа. Знак оклику. Моделювання слів і речень.
8.    Звук [у], позначення його буквами Уу. Звуко-складовий аналіз слів, побудова їх моделей. 
9. Звук [о], позначення його буквами Оо. Слухання казки «Колобок». Складання і моделювання речень за сюжетом казки та малюнками. Звуковий аналіз слів.
10.  Звук [м], позначення його буквами Мм. Читання прямих складів з вивченими літерами. Інтонаційне читання слів, речень. Велика буква на початку речення.
11.    Читання відкритих і закритих складів з вивченими літерами. Римування слів, у тому числі й імен: вінок – танок, Ганнуся – Катруся, Антосик – Миросик. 
12. Звук [н], позначення його буквами Нн. Написання імен з великої букви. Речення зі звертанням.
13. Звук  [и], позначення його буквою и. Складання і моделювання речень. Звуковий аналіз слів.
14.    Звук  [і], позначення його буквами Іі. Буква і як окреме слово. Утворення та аналіз складів із твердими та м’якими приголосними. 
15.   Закріплення знань про твердість губних приголосних та пом’якшену вимову їх перед і.
16.  Закріплення звукового значення вивчених букв, умінь читати з ними складів, слів і речень. Робота з дитячою книжкою. 
17.   Звуки [с], [с”], позначення їх буквами Сс. Звуковий аналіз слів з твердими і м’якими приголосними.
18.   Звуки [л], [л”], позначення їх буквами Лл. Звуковий аналіз слів з твердими і м’якими приголосними.
19. Звук ], позначення його буквами Кк. Збагачення словника дітей синонімами, за завданням вчителя добір деяких з них: влучати – вціляти, гніватися – сердитися…
20. Звук ], позначення його буквами Вв. Читання складів, слів, речень. Особові займенники, правильне вживання їх у мовленні.
21.    Закріплення звукового значення букви в, умінь читати з нею склади, слова і речення. Робота з дитячою книжкою. 
22. Звук [е], позначення його буквами Ее. Закріплення уявлень про систему звуків української мови та букв, якими вони позначаються. 
23.  Закріплення звука [е], і букв Ее. Удосконалення навичок звуко-складового значення слів.
24.      Звуки [р], [р”], позначення їх буквами Рр. Словниково-логічні вправи.
25.  Закріплення звукового значення букви р. Інтонаційне читання. Розвиток артикуляційно-вимовних умінь читати з нею склади, слова і речення. Робота з дитячою книжкою. 
26. Звук [п], позначення його буквами Пп. Збагачення словника дітей омонімами, за завданням вчителя добір деяких з них: півники (квіти) і  півники (кукурікають), повертати (голову) і повертати (річ) …
27.  Закріплення букви п, її звукового значення. Удосконалення навичок звуко-складового значення слів.
28. Звуки [т], [т”], позначення їх буквами Тт. Словниково-логічні вправи на практичне розрізнення родових і видових назв. Читання складів, слів, тексту з буквою т.
29. Закріплення букви т у словах, реченнях, текстах. Робота з дитячою книжкою. 
30. Звук [ш], позначення його буквами Шш. Читання слів, речень, тексту. Робота над виразністю читання речень, різних за метою висловлювання. Розвиток зв’язного мовлення на тему «Допомога тваринам взимку». 
31. Звуки [д], [д”], позначення їх буквами Дд. Робота над літературною вимовою слів із дзвінкими приголосними [д], [д”] у зіставленні з [т], [т”].
32.  Закріплення звуків [д], [д”] у словах, реченнях, текстах. Робота з дитячою книжкою.
33. Звуки [з], [з”], позначення їх буквами Зз. Відпрацювання літературної (дзвінкої) вимови з виучуваними звуками. Заучування скоромовок. Бесіда на тему «Зимові розваги». 
34.   Закріплення звуків [з], [з”] та буквам Зз. Зіставлення звуків [з]-[с], [з”]-[с”] за вимовою і звучанням. Читання текстів з підручника.
35.  Звук [б], позначення його буквами Бб. Відпрацювання літературної вимови слів зі звуком [б]. Робота з дитячою книжкою.
36. Закріплення звука [б]. Зіставлення звуків [б]-[п] за вимовою та звучанням. Дзвінка вимова звука [б] у кінці слів перед глухими.
37.    Звук [г], позначення його буквами Гг. Засвоєння дзвінкої вимови звука [г] у кінці слів і складів. 
38.  Закріплення букви г. Читання складів, слів, тексту з буквою г. Інтонаційне читання речень. Вправи на доповнення незавершених речень. 
39.   Звук [ Г], позначення його буквами Г . Засвоєння українських слів, поданих у підручнику, зі звуком [ ], буквою Г (вимова і читання).
40.   Закріплення звуків  [г],  [ ], букв г,  . Відпрацювання техніки читання текстів з даними буквами.
41.  Повторення і закріплення вивчених букв. Робота з дитячою книжкою.
42. Звук [ч], букви Чч. Робота над орфоепічно правильним (твердим) вимовлянням звука [ч] перед усіма голосними, крім [і]
43.  Звук ], букви Хх. Читання складів, слів, тексту. Інтонування окличних та питальних речень у діалогічному тексті.
44.  Звук ], букви Йй. Вправи з розвитку фонематичного слуху.
45.     Закріплення звука [й], букви й. Ознайомлення з буквосполученням йо.
46.  Буква ь (мякий знак). Позначення ним на письмі мякості  приголосних звуків. 
47.  Закріплення букви ь. Вправляння у порівняльному звуко-буквеному аналізі слів із мяким приголосним в кінці слова і складу. Буквосполучення ьо.
48. Буква я. Позначення буквою я звука [а] у сполученні з [й] та іншими мякими приголосними. 
49. Читання слів, речень і текстів з буквою я в різних позиціях. Розвиток умінь чути сполучення [йа], мяких приголосних з наступним голосним [а]. Вправи на звуко-буквений аналіз слів.
50. Звук [ж], букви Жж. Вправляння у чіткій вимові звука [ж] у складах і словах.
51.  Буква ї. Позначення буквою ї  звукосполучення [йі]
52.   Звуки [ц], [ц”], позначення їх буквами Цц.
53.    Закріплення звукових значень буви ц.
54.     Буква ю. Позначення буквою ю  звукосполучення [йу]
55. Вживання букви ю на позначення мякості приголосних у сполученні з голосним [у].
56. Буква є. Позначення буквою є  звукосполучення [йе] на початку слова і складута голосного звука [е] після мяких приголосних.
57.    Закріплення звукових значень буви є.
58. Закріплення знань про роль букв я, ї, ю, є в українській мові. Опрацювання текстів у підручнику.
59.     Буква щ, позначення нею звукосполучення [шч].
60.  Закріплення звукового значення буви щ. Удосконалення навичок читання текстів.
61. Звук [ф],  букви Фф. Робота над правильним артикулюванням і вимовою звука [ф].
62.   Закріплення звукового значення букви ф.
63. Звуки [дз], [дз”], буквосполучення дз. Відпрацювання правильної вимови звуків [дз], [дз”]
64.   Звук [дж], позначення його  буквосполученням дж.
65.  Апостроф. Спостереження за звуками, позначуваними літерами, між якими ставиться апостроф. Вимова і написання слів з апострофом.
66. Закріплення навичок вимовислів з апострофом. Звуковий аналіз слів і складів з апострофом. Спостереження за звуковим значенням букв я, ю, є, ї перед якими ставиться апостроф.
67.   Алфавіт. Удосконалення навичок читання.
68.   Підсумкове заняття за рік.
Веселе місто Алфавіт
В нім кожне слово – цілий світ.
В нім кожна літера жива – 
Із них складаються слова.
Ви розпізнати їх зуміли?
Запамятали? Зрозуміли? 
Тоді до зустрічі в кнжках:
У букварях і читанках.
Бажає вам щасливих літ
Веселе місто Алфавіт!


 

Немає коментарів:

Дописати коментар